Životní styl a Movember. Jak spolu souvisí?


Zdravím vás, milé čtenářky mého blogu! Zde je srdečně vítán i každý muž, který mezi nás zavítá. Dnes muže vítám obzvlášť, protože mám k tomu důvody.

Ten první důvod je, Movember (čti „Muvember“).

Movember_05

Co to je?

Movember je měsíc vzájemné solidarity mužů a těch, kdo je podporuje. A protože i já k příznivcům tohoto hnutí patřím, chci tomuto tématu věnovat svůj článek.

A ten druhý důvod je, proč mám tak dobrou náladu, je že můj blog nabírá sílu, postupně se stabilizuje a nachází nové příznivce. To mne jako jeho autorku těší, a potřebuji se o to podělit J. Samozřejmě, že riskuji, že moji dobrou náladu neoceníte, ale nenapsat dnešní článek jsem prostě nemohla.

Životní styl a Movember – co je to za záhadné slovo?

Poprvé jsem jej uslyšela od kamaráda. Poté co jsem rozpoznala pod jeho nosem zárodek kníru, nezdržela jsem se poznámečky: „Kdy že se pro změnu image rozhodl?“ A na toto konto jsem si vyslechla přednášku o tom, co se za tímto symbolickým úkazem skrývá a proč se to děje.

Nedalo mi, abych do toho nešla hlouběji a nevyhledala si k tomu další informace. Movember je poskládán ze dvou anglických slov – „moustache“ (knír) a „November“ (listopad). A zjistila jsem, že to nejsou jen tak obyčejné kníry. Je za tím celé hnutí, které se sebevědomě rozkročilo přes všechny světadíly planety. Hnutí Movember vzniklo v Adelaide Austrálii v roce 1999.

Protože je to snad nejúspěšnější fundraisingová kampaň tohoto století, je nutno vysvětlit sakrální smysl této knírovýroby. Historie se opakuje. Přesně jako kdysi ženy (v boji proti rakovinovým onemocněním dělohy a prsů) i muži se konečně zbavili neodůvodněného studu a přiznali závažnost onemocnění prostaty. Symbolika je v tom, že bratři Mo (tak se nazývají ti, kdo se Movembru účastní) nepěstují své kníry pro plezír, ale aby podpořily boj proti typicky mužským nádorovým onemocněním. Cílem Movembru je „Změnit tvář mužského zdraví“.

Jak to souvisí se životním stylem?

Současný životní styl indikuje nárůst nádorových onemocnění ve světě. Statistiky uvádí, že každý šestý Američan a každý desátý Evropan onemocní rakovinou prostaty, a že 10% všech smrtí mužské populace, způsobených nemocemi rakovinného původu, připadá na rakovinu prostaty.

Každoroční celosvětová akce je viditelná už na začátku listopadu, kdy se muži oholí a do konce měsíce si nechají růst knírek. Záštitu poskytuje nadace Movember, jejímž cílem je zvýšení povědomí o nemoci prostaty, o potřebě včasné detekce. Každoroční preventivní prohlídky jsou prvním krokem k určení diagnózy rakoviny a také základním předpokladem účinné léčby.

Čemu to slouží?

Kouzlo Movembru je v tom, že na dobu 30 dnů se bratři Mo stávají kráčející reklamou kampaně. Jejím smyslem je přimět muže se zamyslet nad svým intimním zdravím s důrazem na prevenci typicky mužských onemocnění, jako rakovina prostaty.

Celoměsíční vybírání finančního příspěvku mezi přáteli, firmami a sponzory vrcholí zasláním příspěvku na konto organizace. Organizace nabízí přispění na konkrétní osobu, skupinu lidí nebo jako obecný dar, který bude použit na výzkum a boj proti rakovině, a také na osvětu problematiky.

Bratři Mo často sbírají prostředky pro charitativní organizace, které se zmíněným problémům věnují. Část z nich věnují na výzkum a vývoj v této oblasti, něco na reklamní kampaně za účelem upoutání pozornosti k problému a zvýšení informovanosti mužů. Akce vybíraní prostředků obvykle probíhají ve veselé a vtipné atmosféře Mo večírků a Mo soutěží.

V posledních letech hnutí aktivně podporují prestižní holičské a kadeřnické salony, které organizují a provádí veselé soutěže v délce a designu knírů.

Další soutěže probíhají online na speciálně pro tento účel zřízených internetových stránkách.

V r. 2007 se ke hnutí Movember připojilo dalších 11 zemí včetně Česka. V současné době je to celkem již 21 zemí. Každoroční událost vrcholí volbou regionálního vlastníka nejhezčího kníru. Z 21 národních vítězů je pak zvolen International Man of Movember, který je pak korunován, a na dobu jednoho roku se stává tváří hnutí.

V r. 2011 největším přispívatelem Movembrové charity se jako národ stali Kanaďané.

V r. 2012 1,1 mil. osob registrovalo svoji účast a věnovalo charitativní prostředky ve výši 95 mil. USD.

V r. 2012 Global Journal prohlásil Movember za jednu z Top 100 neziskových organizací světa.

Do kampaně se také nadšeně zapojily sportovní kluby, které reprezentují typicky mužské sporty.

Začátkem listopadu 2012 se dva kanadské kluby NHL rozhodly se navzájem motivovat pro tuto dobrou věc malou soutěží. Ve čtvrtek 1. listopadu 2012 Twitter „Montreal Canadiens“ vyzval další ligové kluby, zejména Vancouver Canucks:

Movember je tady. Co tak malá přátelská sázka?

Vancouver nezaváhal: „Výzvu přijímáme!“

Kluby uzavřely sázku na to, který z nich během Movembru vybere víc prostředků a oba přizvaly své fanoušky, aby na dobu 30 dnů změnili svůj obvyklý image.

Asi nejznámějším českým propagátorem akce je fotbalový klub AC Sparta Praha.

Za každým úžasným MO Bro stojí úžasná Mo Sista. Mo Sisters po dobu Movembru také zdobí svá ústa kníry. Některé z nich v této době předvádí světu svůj vlastní porost, jiné se uchyluji k dekorativním trikům.

Mo Sisters také prezentuji svou příslušnost ke hnutí

Můj kamarád říká: „Celý měsíc sice vypadám jako idiot, ale zato všichni vědí, že to dělám pro dobrou věc!“.

Uff, to jsem se tedy rozepsala :lol:. Letošní Movember je u konce. Potěšilo by mne, kdybyste se i vy, stejně jako já, staly příznivkyněmi tohoto hnutí.

Pojďme podpořit naše muže a pomozme změnit tvář mužského zdraví.

Než jsem tento článek dokončila, slyšela jsem i negativní názory na Movember a jeho cíle.

Co si o tom myslíte vy?

Zanechat komentář