Restart kariéry je projekt využití vlastních příležitostí


Fenomén současné doby – infopodnikání

Přišli jste o práci? Situace na trhu vám nenabízí uplatněni ve vašem oboru? Poptávka na vaší kvalifikaci klesá? Kolegům, kteří svá místa udrželi, klesají mzdy? Jak pokračovat dál?

Zde je nutný seriózní přístup. Na pomoc si bereme klid a rozvahu.

Ztráta práce je ve valné většině případů velmi nepříjemná. Avšak reakce různých lidí na to bývá rozdílná.

Někdo je šokován oznámením, že se stal nezaměstnaným, avšak šok, který prožívá, má mobilizující účinky. Tento člověk zbystří, připravuje se na „těžší časy“, začíná o něco usilovat, ze začátku možná dokonce bezhlavě, běhat, rozesílat životopisy… a v závěru si nachází novou práci. Právě proto, že neseděl jak přikovaný, ale omráčený nepříjemnostmi zbystřil a běhal. V takovém případě se však můžou vyskytnout svá úskalí. Někdy má smysl začti „běhat a třást“ ne hned, ale po zralém uvážení. Bez toho se může stát, že začnete „třást“ na nesprávném místě a zvýšíte riziko, že vám na hlavu spadne něco, co teď vůbec nepotřebujete.

Opačná reakce na ztrátu zaměstnání – člověk je touto zprávou omráčen a paralyzován. Nehybně sedí a trpí jeden, dva, tří měsíce… a postupně si zvyká na stav „nezaměstnanosti“. A také na to, že
„práci si už nikde nenajde, tři měsíce už jsou pryč, a on ji stále nemá“. Jistě že nemá. Práce k němu sama nepřijde. Nemá ji doposud, protože ji nehledal!

Nezamestnana

Další možná reakce je tzv. „švejkování“. „Že jsem přišel o práci? No a co? Najdu si novou. Koukněte se na inzerci. Ta je plná volných míst!“ Tento člověk si svoji ránu také vyinkasuje, ale se zpožděním. V momentě, kdy začíná chodit na pohovory (samozřejmě bez předchozí přípravy), dostává se mu jednoho odmítnutí za druhým… Postupně začíná chápat, že hledání nové práce není tak jednoduché, jak si celou dobu představoval.

Současná civilizovaná společnost zdánlivě nabízí mnoho různých zaměstnání, ale zároveň dává zaměstnavatelům možnost volit z většího množství kandidátů na každou volnou pozici. Na druhou stranu v rozvinuté společnosti člověk se znalostmi, vzděláním a intelektem bez práce nezůstane. Musí však vyvinout iniciativu. Jestli však není připraven k tomu, aby vyvinul námahu, zůstává před nezaměstnanosti nechráněný. Jestli v sobě najde odvahu svůj neúspěch přiznat, a pak odhodlání se s takovou situaci poprat a hledat dál, jistě problém s hledáním práce vyřeší.

Kritický bod / zlomová chvíle

Další psychologický problém, který vzniká při ztrátě zaměstnání a překáží hledání nové práce – výrazné snížení sebedůvěry. Stává se to lidem s vysokým intelektem, kteří ztratili zaměstnání. Ve většině případu se jejich sebedůvěra snižuje skokově: „Nestojím za nic! Nikdo mne nepotřebuje…“ Podobné pocity vznikají nezávisle na důvodu propuštění. Jejich důvodem je ZTRÁTA zaměstnání, ztráta něčeho důležitého a vzácného.

Pocit ztráty nezažívají pouze ti, kteří iniciativně opustili zaměstnání, které nenáviděli. Kvůli ztrátě nenáviděných povinnosti se nikdo trýznit nebude, a jeho sebedůvěra možná dokonce vyroste. Ale jestli vám vaši práci vzali, podobnému trápení se prakticky nevyhnete. Nevnímejte tento pocit jako známku vaší slabosti, je to obvyklá reakce rozumné bytosti na neočekávanou ránu od života.

Hodnoty, které ztrácíme, mají v našich očích dvojnásobnou cenu.
M. Lermontov, ruský básník XIX století

Co dělat, když se to stane?

Jestli vážně chcete situaci změnit, je třeba se zamyslet, PROČ se to stalo. Máte-li pocit, že za nic nestojíte, zvažte v klidu, je to skutečně tak? Uvažujte logicky, vzpomeňte na své výkony, vybavte si okamžiky svých úspěchů, a jak jste za své úspěchy byli hodnoceni. Jestli se sami se svými emocemi nevypořádáte, možná má smysl uvažovat o pomoci psychoterapeuta. Obzvlášť v případech, že zaměstnání již dlouhou dobu soustavně hledáte, a perspektiva nové práce nikde. A obzvlášť když klesající sebedůvěra dostává „podpásovky“ od vašich blízkých. Například jestli žena letmo nebo dokonce nepokrytě ponižuje manžela, který přišel o práci: „Prosím tě, kdo tě potřebuje? Kdo tě vezme do zaměstnání? Kdo ti nějakou práci dá?“

V podobných situacích je nesmírně důležité abyste osobně, nebo s pomocí odborníka, definovali pro sebe svoji reálnou hodnotu. Odborník vás v tom podpoří a navrhne způsoby jak správně využit vaše schopnosti a vlastnosti. Právě v této chvíli vám pravděpodobně navrhne, abyste se rozhodli, zda budete v hledání zaměstnání pokračovat dál anebo se začnete profesionálně věnovat tomu, co jste doposud považovali za svého koníčka a provozovali ve volné chvíli.

Taková hloubková revize vašich možností, schopností, přání, snu a tužeb kromě projasnění celé situace vás donutí neupínat se pouze na hledání místa v oboru, v němž jste doposud pracovali. Po rekapitulaci a zralé úvaze si možná uvědomíte, že zrovna teď je pravý okamžik pro profesní restart, který změní váš život a dá vám vytouženou svobodu. Svůj čas budete věnovat práci, o níž jste vždy snili.

Přemýšlejte. Svoji nedobrovolnou přestávku v kariéře můžete proměnit ve svůj prospěch tím, že ji využijete k rekvalifikaci na práci, která se těší na trhu větší poptávce. Prostě se nebojte na to dívat jako na příležitost a šanci na další osobní rozvoj. Nepřehlížejte tuto možnost. Pak máte vysokou pravděpodobnost toho, že brzy na současnou situaci budete vzpomínat jako na štěstí v neštěstí. Využijte příležitost, věnujte se tomu, po čem jste vždy toužili a vybudujte si z toho prosperující byznys.

Vlastní restart

V první řadě si uvědomte, že to není problém. Současná doba nám dává mnoho nástrojů, jak si v této těžké situaci můžeme pomoci.

Guru současného internetového byznysu Joe Vitale tvrdí: „Podnikání není možno vybudovat na prázdném místě. Rozvíjí se na základě zkušenosti celého vašeho života.“ Ve svých knihách uvádí množství příkladů, kdy se málovýznamné hobby proměnilo v prosperující byznys, zabezpečující svým vlastníkům, zdroj vysokých pravidelných příjmů.

Ve své knize „Váš internetový automat na peníze“ (Your Internet Cash Mashine), napsané společné s Jillian Coleman Wheeler uvádí:

„Věříme v rozvoj podnikání na internetu. Zdá se, že jsme na prahu vzniku nové světové ekonomiky. Základem pro tento ekonomický systém bude odmítnutí bezduchých, uniformních podnikatelských subjektů a vznik firem, které řídí osobnosti a nevelké skupiny.“

Svá slova znovu a znovu dokládá přesvědčivými příběhy o využitých příležitostech a o lidech, kteří se přestali podceňovat, uvěřili svým zkušenostem a ze svého zdánlivě bezvýznamné know-how vytvořili miliónová imperia.

Jedno z odvětví, které dává příležitost zahájit podnikání prakticky bez investic je podnikání na internetu a jeho segment – Infomarketing.

Definice:

„Infomarketing je nástroj, který pomáhá infopodnikatelům rozvíjet jejich podnikání. Je to způsob přístupu k zákazníkům, kde jsou zákazníkům předávány obsahově hodnotné informace.“[1]

Přemýšlejte, jak svůj byznys transformovat podle těchto zásad, a nabídněte své služby nebo produkty způsobem, který se nedá odmítnout. Příklady jsou všude kolem nás.

Jak to, že autobusy Sudent Agency a vlaky Regiojet jezdí plné jak ve špičce, tak i mimo ní? Jak to, že zájemci o nový produkt společnosti Apple jsou ochotni vytvořit frontu před obchodem mnoho hodin před ohlášeným zahájením prodeje? Jak to, že do kurzů předních českých infopodnikatelů se zapisují tisíce posluchačů? Jak to, že v rámci podnikání na internetu se objevilo tolik mladých odborníků, kterým se tak dobře daří?

Jako každé podnikání i infomarketing vyžaduje určité specifické znalosti. Dobré je to, že většinu toho, co se musíte naučit, najdete na internetu. Když pak tyto znalosti dáte dohromady s tím, co nosíte v hlavě, budou vaše produkty a způsob jejich uplatnění na trhu naprosto unikátní. A to je odpověď na otázky z předchozího odstavce. Za všemi těmito úspěchy se skrývají nápad, vytrvalost a vybudování unikátního know-how.

Další dobrá zpráva je to, že ačkoliv čím dál větší množství firem si důležitost orientace na zákazníka uvědomuje (Coca-Cola, Starbucs, McDonald’s, Tchibo a další), tato tržní nika stále poskytuje obrovský prostor pro ty, kdo se pro infopodnikání rozhodne, zejména pro malé a střední podnikatele.

Strategické využití internetových technologií v podnikání, tento fenomén dnešní doby byl znovu zdůrazněn současným guru v oblasti segmentu sociálních medií Bryanem Solisem u příležitosti uvedení na trh jeho nové knihy „Sedm strategických prvků v rámci strategie sociálního podnikání“.


Jeho vzkaz: “ Social Media is an extension of business strategy (Sociální media jsou prodloužením strategie podnikání).“

Moderní doba je kouzelná tím, že nabízí stejné možnosti všem. Tomu, kdo je zaměstnán, poskytuje lákavé příležitosti, jak si přivydělat, a své hobby využit k významnému zvýšení příjmů. Ti, kteří se do toho pustí, udělají správný krok. Budujte svůj business v době, když nejste ohrožení. Pravidelný příjem ze zaměstnání vám umožní beze stresu budovat svůj byznys na internetu. A jeho hodnota průběžně poroste. Postupem času získáte potřebnou jistotu a objevíte další příležitosti. Tato varianta zahájení infopodnikání vám později umožní dobrovolný restart kariéry beze stresu.

Internet je úžasné médium, které se rychle rozvijí. Nové možnosti podnikání na Internetu se stále objevují. Rozvíjíte-li se společně s ním, chytnete tyto příležitosti hned v zárodku.

Každý z vás je unikátní individuum. Ve své hlavě nosíte spoustu znalostí a zkušeností, které jste dříve ve své práci a v životě uplatňovali. Uplatňovali jste je sobě vlastním způsobem, který vaši práci udělal efektivnější, ale také unikátní. Vypracovali jste své vlastní „best practices“, které příležitostně svému okolí sdělujete.

Obracejí se na vás vaši známí a přátelé? Žádají o radu? A o co konkrétně? Pomohlo jim to? Zamyslete se nad tím.

Může to být jakákoliv maličkost, tip nebo trik jak na to. Jak vdechnout nový život zařízení, které už roky nepoužíváte? Jak využit to, co již svému původnímu účelu neslouží, nebo to, co už dosloužilo? Jak rychle ovládnout novou dovednost? Jak z kila masa uvařit večeři pro dvacet hostu? Jak na to…? Jak na to…? Jak na to…? Když všechna svá „jaknato“ dáte dohromady, zjistíte, že vzniklo unikátní know-how, které zaručeně někomu chybí a z vás se najednou stává odborník, který neobvyklé postupy přinese těm, kdo je zrovna hledá. Je večer, na ulici tma.

Někdo z vás má svůj vlastní postup na to, jak studovat jazyky. Jiný ví, jak odstranit skvrny. Další zná sadu jednoduchých cviků, které v krátké době zlepší zrak apod. Vzpomínám si, jak vysoce ocenila moje kamarádka drobné doporučení jak se jediným pohybem, zbavit zápachu na záchodě po ranní toaletě.

Tak co, už jste pochopili princip?

Dalším krokem je své znalosti správným způsobem uspořádat. Tak, aby bylo možné je nabídnout. Někomu jeho nápady a zkušenosti vydají na plnohodnotný ebook. A má první infoprodukt. Jiný, jako já, se k infoproduktu hned nedopracuje. Není třeba nic hrotit. Prostě své know-how snažte uspořádat a zpracovávat postupně. Vytrváte-li, jedinečný nápad se z toho vynoří najednou a poslouží jako začátek pro raketový vývoj.

Nespěchejte. Ve svém oboru si musíte vybudovat pověst odborníka. A to nějaký čas trvá a proto netlačte na pilu, nehrňte se hned něco prodávat. Budujte své renomé. Lidé kupují od toho, koho znají nebo komu věří. Nejste-li celebrita, nemůžete se při podnikání na Internetu spoléhat na to, že vás lidé znají. Cesta k pověsti odborníka je pro vás ale stále otevřena. Zasaďte se o to, aby vám lidé začali věřit. Máte-li své postupy ověřené, zveřejněte je. Nemáte na knihu? Nevadí.

Vypracujte sadu „jaknato“ návodů:

  • jak se zbavit špatných návyků?
  • jak zvítězit nad stresem?
  • jak správně vybrat telefon?
  • jak se nesplést při výběru cyklistické přilby?
  • jak se stát opravdovým kamarádem svému dítěti?
  • jak se zbavit brýlí?
  • jak neudělat chybu při koupi nemovitosti?
  • jak snadno dosáhnout svých cílů
  • jak dosáhnout na hypotéku?
  • jak dostat hudbu do iphonu?
  • jak získat zbrojní pas?

Vaše kniha vznikne později. Jestli ke své nové práci budete přistupovat seriozně a důsledně, pomalý start zcela jistě nabere na rychlosti.

A co říká průzkum?

Níže uvádím údaje o současné situaci na trhu práce. Zdrojem informace je článek „STEM/MARK: Restart v kariéře hodnotí jako pozitivní drtivá většina lidí„, zveřejněný 22.07.13 ve zpravodaj E15.

Výber-3

Výzkum odpověděl i na to, proč lidé nedělají to, co je baví Kromě toho, že 38 procent lidí neví, jak by vlastně jejich ideální zaměstnání mělo vypadat, tak změně brání u 43 respondentů strach ze ztráty příjmu a výhod současného zaměstnání a 21 procent nemá odvahu nebo důvěru ve své schopnosti.

Zažili jste už ve svém životě pracovní restart?

V anketě E15 hlasovalo celkem 130 čtenářů, kteří na otázku, zda již zažili ve svém životě pracovní restart, odpověděli následovně:

Ano, dobrovolný 38 %
Ano, nedobrovolný 22 %
Uvažuji o něm 21 %
Ne 18 %

Větší pracovní změnu zažilo ve své kariéře 55 procent lidí, pouhých 11 procent ale prožilo opravdový, dobrovolný „restart“. Možná je to škoda, protože dobrovolný restart hodnotí plných 95 procent oslovených jako pozitivní.

Aktivní restartéři jsou více emotivní

Jsou aktivní restartéři jiní než ostatní? „Metodou IAT – testem implicitních asociací – jsme zjistili, že ano. Méně plánují dopředu, často jednají pocitově a jdou do rizika,“ uvedl ředitel agentury STEM/MARK Jan Tuček.

Výsledky výzkumu prezentoval Tuček na konferenci „Restart kariéry aneb jde to“. Mimo jiné zde byly na živo prezentovány příklady dobrovolného a nedobrovolného restartu.

Archimédés řekl:
„Dejte mi pevný bod ve vesmíru a já pohnu celou Zemí.“

Vašim pevným bodem se stane rozhodnutí pro životní restart a bude sloužit nejen k tomu, abyste pohnuli „svou“ Zemí, ale v první řadě k tomu, abyste zvedli úroveň sebedůvěry a zlepšili vlastní život.


[1] Z webu firmy 2.0 – http://www.servis20.cz/co-je-info-marketing/

Leave a comment