Jakou doménu vybrat pro svůj web (pokračování)


8 praktických rad jak správně vybrat doménové jméno pro svůj blog

Pokračujeme ve volbě doménového jména.

Aby byla doména vaše, je nutno ji zaregistrovat. Avšak než zaregistrujete doménu pro váš blog, pojďme si popovídat o tom, které praktické zásady je dobré dodržet při její volbě.

Domény se dělí na domény prvního, druhého a vyšších řádů. Příklad domény prvního řadu je *.cz, *.eu, *.com, *.de, *.net, *.org, *.pl, *.info, *.gov a další. Domény prvního řádu, neboli Top Level Domains (TLD) slouží jako základ pro tvorbu domén vyšších řádů. Doména prvního řádu *.cz je národní doménou ČR. Někdy se doména prvního řádu nazývá doménovou zónou.

 

8 PRAKTICKÝCH RAD JAK SPRÁVNĚ VYBRAT DOMÉNOVÉ JMÉNO PRO SVŮJ BLOG

  1. Název vašeho blogu se tedy bude skládat z doménového jménadoménové zóny. Každé zemi je přidělena vlastní národní doménová zóna. Díky tomu vyhledávače jednodušeji identifikují, kde se nachází stránky, které nabízí služby. Kromě toho existuje sedm doménových zón, které nesouvisí s geografickým zařazením, ale reprezentují sady kategorií, které se vytvořily historicky. Jsou to tzv. generic top-level domains – *.gov, *.edu, *.com, *.mil, *.org, *.net a *.int. Při volbě domény proto není dobré za kritérium zvolit věhlasnost doménové zóny. Jinými slovy nevybírejte doménovou zónu jen proto, že to je prestižní (např. *.com). Moderní vyhledávače umí identifikovat z které země pochází ten který vyhledávací dotaz a zájemci v první řadě nabídnou weby s doménovou zónou z příslušného regionu.

Aby to bylo srozumitelné, vysvětlím na příkladu. Představte si, že hospodyňka v Dolním Benešově potřebuje recept na švestkové knedlíky. Na které weby si myslíte, že půjdou vyhledávače pro odpověď v první řadě? Na japonské (*.jp)?, španělské (*.es)?, turecké (*.tr)?, komerční (*.com)? Ano, tam také, ale až nakonec. V první řadě však budou typický regionální recept hledat na webech s regionální doménovou zónou, tedy na webech s příponou *.cz. Máte-li kamenictví v Opavě, a chcete vydělávat na internetu, doména „kamenictvi-opava.cz“ je vhodnější než „kamenictvi.net“. Správně zvolená doménová zóna má tedy tu moc, že při vyhledávání posune váš web blíže k zákazníkům.

Ovšem zřizujete-li web pro nějaký mezinárodní projekt a předpokládáte, že bude v angličtině, doménová zóna *.eu, *.com nebo *.net je zcela na místě.

Protože vybíráme privátní doménu, která bude registrována na vaše jméno a budete ji hostovat na vámi zvoleném hostingu, vyřazujeme z okruhu našeho zájmu domény třetího a vyšších řadů a soustřeďujeme pozornost na domény druhého řádu, tj. slovo nebo sousloví, které bude stát před příponou (doménovou zónou). Například „designinterieru.cz“. Po registraci domény druhého řádu můžete na jejím základě zcela zdarma vytvořit jakýkoliv počet domén třetího řádu, neboli subdomén typu „kurzy.designinterieru.cz“ nebo „forum.designinterieru.cz“ apod.

V doménových zónách tedy máme jasno. Pojďme si teď vysvětlit další pravidla, kterými se budeme řídit při volbě názvu vašeho blogu.

  1. Do názvu domény vložte klíčové slovo, které je příznačné pro váš web. Jedná-li se o tématický web jako například bytové interiéry a jejich design, nejvhodnější volbou bude pravděpodobně „designinterieru.cz“ nebo „design-interieru.cz“. Tím docílíte toho, že se klíčová slova budou vyskytovat na každé stránce vašeho webu. V konečném důsledku vám to pomůže více vydělávat na internetu.
  2. Název domény musí být jednoduchý a snadno zapamatovatelný. Na váš web budou chodit lidé nejen z vyhledávačů, ale také přímo poté, co do adresního řádku napíšou jeho název. Proto se snažte zvolit krátký název, který vyvolává emoce nebo prostě esteticky vypadající kombinaci písmen a číslic.
  3. Snažte se vyloučit složitá slova, která je možno napsat různými způsoby. Stejné doporučení se vztahuje i na pomlčku, která je nežádoucí v názvu domény. Například doména „mujdum.cz“ se píše snadněji než muj-dum.cz a čte jednodušeji než „pochasi.cz“.
  4. Název webu by měl odpovídat jeho obsahu. Návštěvníci webu si jednodušeji zapamatují název, který je v souladu s obsahem. Tématický název vyvolává také více důvěry než web s názvem „Vsehochut“. Čtenář neví, co má očekávat od blogu s takovým názvem.
  5. Nesnažte se ušetřit za každou cenu. Nakupujte rovnou od registrátora domén nebo od renomovaných prodejců. Domény se kupují na rok (následně se prodlužují). Jejich ceny jsou poměrně nízké a pár korun navíc, které necháte prověřenému prodejci může znamenat váš klid.
  6. Před registrací si projděte historii domény. Některé volné domény mají svoji historii uloženou ve webovém archivu. Nejčastěji to bývají skvěle znějící domény, které nejsou obsazeny. Pro hezké doménové jméno není obvyklé, že je volné. Proto buďte opatrní. Neleňte se a zjistěte, zda se za vašim favoritem netáhne vlečka pochybného obsahu. Mohlo by vás to podstatně oddálit od cíle vydělávat na internetu. Zjistit to můžete na http://archive.org/web/. Riziko „poskvrněné historie“ snižujete, když zvolíte sněhobílou novou doménu bez historie.
  7. Hned po registraci nové domény doporučuji ověřit její vlastnictví u největšího internetového vyhledávače Google. To znamená přihlásit jí do googlího katalogu stránek. Pro tyto účely je nutno mít účet u Google a přihlásit se jako webmaster. Účet u Google a spoustu bezplatných služeb získáte spolu se založením emailové schránky na www.google.com. Když takový účet již vlastníte, jděte na https://www.google.com/webmasters/tools. V nástrojích pro webmastery klikněte na červené tlačítko „PŘIDAT STRÁNKY“, do políčka, které se vám otevře, vložte adresu svého webu, klikněte na „Pokračovat“. A je vymalováno. Napříště, když se do nástrojů pro webmastery přihlásíte, uvidíte na monitoru přehled ověřených (u Google) stránek.

Přihlášení domény u největšího, nejvýznamnějšího a nejváženějšího vyhledávače je výhodné ze tří důvodů:

  1. Za prvé v případě, že jste koupili doménu „s historií“, zjistíte hned, zda k jejímu vlastnictví není přihlášen někdo jiný a učiníte kroky, potřebné k nápravě. Jestli je náprava náročná, budete moci dosud prázdné stránky oželet a zvolit si jinou doménu. Srdce by vám krvácelo, kdybyste na tento problém narazili při ověřování vlastnictví zralého webu s vysokou návštěvnosti.
  2. Druhým důvodem je snížení rizika loupeže domény. V internetu se všechny záznamy ukládají navždy a je tedy možno je reprodukovat a domáhat se svých práv.
  3. Třetím důvodem je, že ověření vlastnictví u Google je vlastně pozvánkou pro jeho roboty, aby váš čerstvě narozený webík „vzaly na vědomí“ a co nejdříve ho začaly pravidelně navštěvovat a indexovat a pomáhaly mu růst. Kdybyste tomu nechali volný průběh, trvalo by jim mnohem mnohem déle než by ho objevily, a vy byste se divili tomu, že i přesto, že svůj web pravidelně plníte hodnotným obsahem, ve vyhledávaní není po něm ani stopa.

Proto s ověřením vlastnictví domény u Google neotálejte a učiňte tento krok hned po registraci jejího jména.

Při registraci domény je nutno uhradit poplatek správci domén. Poté získáváte právo registrovanou doménu rok používat. Po roce musíte uhradit pronájem domény na další období, atd.

Doména je tedy vaše. Umístíte-li ji hned na hosting, můžete ji okamžitě začít používat. Jestli již teď máte v plánu provozovat v budoucnu svůj web a víte, jaký obsah bude mít, doporučím vám, abyste neotáleli s registraci vhodné domény. Zásoba atraktivních názvů se snižuje. V plné míře zde platí pořekadlo „Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek“. Zítra můžete zjistit, že doména, která ještě včera byla volná, dnes je již obsazena. Cena roční registrace domény není vysoká (něco mezi 150 a 200,- Kč), ale doména, registrovaná na vaše jméno, začíná zrát a nabývat potenciál. Až se rozhodnete pro její používání, zjistíte že časnou registrací jste získali pár bodíků na autoritě před těmi, kdo otálel až do poslední chvíle.

Leave a comment