Jak najít tučnou a výživnou oblast pro infobyznys 2


Dnes se chci věnovat tomu, co trápí začínající infopodnikatele a bloggery, v čem podnikat na internetu. Motivací je jednak věnovat se vytouženému snu, ale také začít vydělávat peníze na internetu.

Moje články jsou o tom, proč podnikat v internetu, dělám přehledy literatury, která vás vyzbrojí znalostmi o principech a možnostech infopodnikání a infomarketingu, vyhledávám informace o rozvoji byznysu v internetu, a podobně.

Tento článek je pro ty, kdo se teprve chystá udělat první kroky v infopodnikání a chce se v této oblasti rozvíjet. Německé přísloví otevřeně říká „Aller Anfang ist schwer!“[1], neboli „každý začátek je těžký.  Jaký je vlastně úplně první krok, kterým vstupujete do této hry? Prvním krokem by měla být volba oblasti, ve které budeme podnikat. Dlouho jsem hledala slovo, které by jako jedno jediné správně a ve 3D dimenzích vystihovalo celé bohatství příležitosti, pravidel, možností, podnikání, omezeného pouze částí nějakého tržního segmentu. Podařilo se mi najít málo používaný výraz, který vskutku to všechno do sebe zahrnuje. Je to tržní nika[2]. Schválně, koukněte se na odkaz, co to znamená.

A protože volba niky nastavuje první hranice práce přes internet, kterých se pak budete držet, její volba by měla předcházet všemu ostatnímu. Proto jsem se rozhodla pomoci vám najít svoji niku, jestli jste to doposud neudělali.

O volbě niky v infobyznysu je třeba se zamyslet ještě předtím, než začnete vytvářet vlastní infoprodukt. Jinak se může stát, že po vytvoření infoproduktu zjistíte, že na něj není poptávka. A tedy, že vydělat se na něm nedá.

Z vlastních zkušeností vím, jak těžké je zvolit niku. Rozhodli jste se, že budete podnikat v internetu, chcete vytvořit blog, psát do něj články, tvořit infoprodukty, rozvíjet byznys. Abyste mohli inforpodukty prodávat, musíte budovat bází zákazníků. Chcete mít vlastní bází zákazníků? A jak ji budete budovat? Kdo jsou ti lidé ve vaší budoucí databázi? Abyste se tímto mohli zabývat, potřebujete se vymezit v rámci určité oblasti. Vytvořit vlastní prostředí, vlastní niku.

Vybrat ji můžete pouze v tom případě, že se o nějaké konkrétní téma zajímáte, toto téma vás přitahuje a máte co říct ostatním. Jestli takové téma je, znamená to, že právě teď se vám podařilo zmáčknout tlačítko „start“ a zahájit své infopodnikání. Rozsvítili jste jej, jako světlo v kuchyni.

Jak ale vybrat niku, když vlastní tlačítko „start“ ještě nemáte? Které z různých témat zvolit? Je jich hodně žádaných a méně žádaných, ziskových a méně ziskových, zajímavých a nudných, vysoce konkurenčních a okrajových, s vysokou a průměrnou poptávkou, a podobně.

Mnozí, a možná i vy, nezahájí podnikání na internetu nikdy, nebo začnou až několik let poté, co se rozhodnou, že se tím budou zabývat. Proč? Jedním z důvodů je, že nedokážou určit svou niku. Cítíte to nebezpečí? Není nika, není co budovat, o jakém byznysu zde budeme mluvit!?

Zásadní příčiny, proč lidé neumějí zvolit svoji niku

Obavy

Hrozný důvod č. 1 – Konkurence

V internetu je hodně různých témat a na stejné téma může „zaútočit“ několik stovek nebo dokonce tisíc lidí naraz. Například nika „Vaření a stolování“. Mnozí rádi vaří, sdílí své zkušenosti s ostatními a na vlastních znalostech budují infopodnikání. Vytvářejí infoprodukty v oblasti vaření a stolování, píšou blogy, atd. Toho, kdo svoji niku dosud nezvolil, možná napadne, že bude působit v této oblasti. Avšak poté, co provede analýzu nabídky infoproduktů, napadne ho, že tato oblast informacemi doslova přetéká a jako potenciální nika z důvodu vysoké konkurence odpadá.

Řada lidí je schopna se takto rozhodnout dokonce bez jakékoliv analýzy, jednoduše pouze na základě dojmů a pocitů.

Na základě dojmů a pocitů je velmi jednoduché se rozhodnout jak „ne“. Ale je to logické? Dělat závěry aniž jste něco vyzkoušeli? Strach z konkurence patří k nejrozšířenějšímu druhu obav, kvůli nimž spousta lidí podnikat na internetu ani nezačne L.

Hrozný důvod č. 2 – Peníze a poptávka

Další druh obav pramení z toho, že určitá nika je nedostatečně „výživná“, tj. nemá své příznivce, není žádaná, není možno v ní vydělat peníze. Opět neopodstatněný strach, který vzniká z dojmů a pocitů, nikoliv ze znalosti prostředí.

Nemá smysl začínat podnikat jen a pouze kvůli penězům, ale ani nadměrný altruismus není na místě. Vaše nika vám musí přinášet radost z práce, skvělé výsledky a dobré zabezpečení. O tom ale později.

Peníze vskutku hrají velkou roli. Ano, to je realita. A důležitá. Nemáte přece v plánu v nějakém prostředí budovat a rozvíjet podnikání a dělit se s lidmi svými zkušenostmi zcela zdarma. Nabízet jim bezplatné produkty, zabezpečovat bezplatné služby apod. Nebo snad ano? Myslím, že ne. Za svoji snahu podnikatel očekává odměnu.

Jako příklad vezměme niku „Dům a zahrada“ nebo „Chata“. Na první pohled „studeným okem“ tato nika nenabízí cesty jak vydělat peníze. Avšak jestli se zamyslíme (obvykle to nikdo nedělá), je zřejmé, že v ní je možno vybudovat velmi lukrativní byznys.

Za prvé je nutno niku prozkoumat z hlediska poptávky. Využijeme k tomu internet.

Chatařská a zahrádkářská nika se těší velké oblíbenosti. To znamená, že celá řada lidí každodenně na vlastní pěst vyhledává v internetu odpovědi na otázky v rámci tohoto tématu. Z toho plynule vytéká logický závěr, že lidé mají problémy a že vy jste v pozici, kdy jim můžete s tím pomoci. Jak? Tím, že vytvoříte informační produkt například o tom:

  • jak připravit půdu pro semena tak, aby rostly až „nad střechu“
  • jak hnojit brambory při sázení tak, aby se urodily na dva roky dopředu
  • jak svoji zahradu oddělit od ostatních a nestavět přitom plot,
  • jak odborně zasadit okurky, rajčata, ředkvičky, …
  • jak vlastními silami postavit skleník nebo který skleník z těch, co jsou na trhu, vám bude sloužit nejlépe
  • chov zlatých rybiček v jezírku na zahradě

Je možno vytvořit různé infoprodukty na různá témata a lidé je budou kupovat.

Je možno založit web (blog) a psát články o zahradě, dělit se s čtenáři zkušenostmi, vkládat vlastní obrázky, natáčet videa. Hodnotný blog získá popularitu a začne generovat příjem. Nezanedbatelný.

Pro svůj příklad jsem schválně vybrala téma, které na první pohled není nijak výživné, ale jak se ukázalo, je to skvělá nika, v níž je možno se vyvíjet různými směry.

Ten, kdo bude spoléhat na dojmy a pocity, je odsouzen stále čekat na to, že nějací vědci snad vytvoří niku právě jemu na míru.

Jak vybrat niku?

Nejdůležitější je chápat, že nic ideálního neexistuje. Ti, kdo se pokouší najít v internetu niku ideálně vyhovující pro byznys, budou zklamáni. Ideální nika neexistuje.

Idealni-cas1

Jestli jste již dokázali z širšího hlediska určit oblast, v níž byste chtěli působit, nezastavujte se. Příliš obecné zařazení vás vystaví vysoké konkurenci. Je možno vědět o všem něco nebo o něčem všechno. Za odborníka je obvykle považován ten, kdo ovládá svůj obor tak dokonale, že dokáže poradit a pomoci lidem s neobvyklými problémy a dotazy nebo svým zákazníkům předat unikátní znalosti nebo dovednosti. Každý takový odborník je obvykle v něčem jedinečný a právě této své jedinečnosti můžete využit. Nika, v níž jste jedineční, je vaše nika. V ní budete mít minimální konkurenci.

Čím specifičtější je tématika vaší niky, tím věrnější okruh zákazníků dokážete získat. Vaším úkolem bude přesvědčit je o tom, že to, co prezentujete, je pravda a že jim jejich očekávání skutečně splníte. A je zcela lhostejné, jestli vaše znalosti pomůžou vašim příznivcům vyřešit jejich problémy nebo jim budete dobrým průvodcem pro vyplnění volného času.

Příkladem jedinečného know-how jsou nádherné plastiky, vytvořené ze zeleniny a ovoce, na které jejich tvůrci mohou být náležitě pyšní.

Toto umění je pravým příkladem vysoké odbornosti v oblasti s úzkou specializací. Je to příklad niky, kterou je možno a nutno obsadit a rozvíjet. Šířit know-how mezi zájemce, psát články, sdělovat zkušenosti ze zahraničí, natáčet videa, pořádat soutěže. Zapojit do toho nejen úzkou skupinku nadšenců, ale nabídnout všem, kdo projeví zájem.

Rady při volbě niky

  1. Téma vás musí zajímat
    Jaká je vaše potenciální nika v současné době? Máte vůbec nějakou? Teď hned si položte otázky: „Jsem připraven se této práci věnovat? Pohybovat se v tomto tématu mnoho let? Přinese mi to kladný výsledek (příjem, kladné reference, pověst odborníka, apod.)? Umím si přesně představit to, čím se chci zabývat?“V případě, že odpověď je kladná, gratuluji! Je to přesně to, co hledáte. Jsem přesvědčena, že přitom budete šťastní a úspěšní, protože se budete zabývat oblíbenou činností. To je velmi důležitý okamžik, avšak to ještě není všechno.
  2. Téma musí být předmětem poptávky (tučné a výživné)
    Jestli jste našli to, co potřebujete, prověřte, zda vaše téma je předmětem poptávky. Stává se, že člověk vytváří svůj informační produkt, například videokurz jak vyrobit ptačí budku. Vytváří ho několik dnů, nahrává video, vysvětluje a ukazuje, kam je třeba zatlouct hřebík, jak to udělat správně, jaké materiály použit, jak udělat díru a dokonce kde a jak budku umístit. Poté, co produkt je dokončen (videokurz je připraven k prodeji), autor je šťastný, že vytvořil hodnotný kurz, je přesvědčen, že jeho infoprodukt je skvělý, jasný, srozumitelný a že pomůže každému, kdo bude chtít postavit ptačí budku.

Autor takový obrat nepředpokládal. A teď čelí problému, že nikdo jeho produkt nekupuje, ba dokonce nikdo ho nechce ani zadarmo.

Poptávku ve vaší nice prověřte ještě předtím, než začnete vytvářet své produkty, knihy, články. Tu a tam se stává, že uživatele nezajímá jak uvařit dobrý boršč, ale naopak tisíce lidí touží po tom, aby se naučili vařit pařížskou cibulačku.

To je v zásadě vše o tom, jak si vybrat niku.

Hlavní principy pro infopodnikání, které platí vždy

  • Pamatujte si, že nic ideálního neexistuje!
  • Obsazujte niku s tématem, které vás zajímá.
  • Vaše téma musí pomáhat jiným.
  • Prověřte poptávku na vaše téma.

Jestli se vám vaše nika líbí a poptávka na ni existuje, nepřemýšlejte o ničem. Pusťte se do práce co nejdříve. Nejtěžší je začít. Nejtěžší proto, že nejsme zvyklí začínat nové věci, dělat krok na nový, vyšší stupínek. Jste připraveni zahájit své infopodnikání? Tak tento krok udělejte hned. Za začátku vás mohou trápit pochybnosti v souvislosti se zvolenou nikou. Překonejte to, rozvíjejte se, jděte dopředu. V žádném případě neodstupujte, nevzdávejte!

Hlavní příčiny, proč lidé vzdávají a zrazují své záměry

  • Nepřichází peníze.
  • Nejsou reference.
  • Není zpětná vazba od potenciálních zákazníků.

Nečekejte, že peníze vyděláte hned první den. Vaše nika se stane zdrojem příjmu teprve, až ji obsadíte a začnete pravidelně rozvíjet. Infobyznys obvykle nevyžaduje velké vstupní investice, ale i v tomto oboru peníze přicházejí teprve, až zákazníci vaše produkty vyzkouší a budou s nimi spokojeni.

Reference mohou být dobré, ale také špatné. Špatné reference na sebe obvykle nenechávají dlouho čekat. Ale o ty vy nestojíte. Abyste získali dobré reference, začněte se svými zákazníky co nejdříve pravidelně komunikovat a pomáhat jim řešit jejich problémy. Dobré reference přijdou, až vytvoříte své první bezplatné infoprodukty a dáte je svým zákazníkům k dispozici.

Zpětná vazba od zákazníků bude úměrná tomu, kolik citu a úsilí budete vkládat do své komunikace s nimi. Jejich aktivitu probudíte třeba tím, že se jich zeptáte, jaké infoprodukty od vás očekávají nebo co všechno by se z vašich stránek chtěli dozvědět.

Zkrátka a dobře, ničeho nedosáhnete tím, že opustíte výživnou a zajímavou niku. Buďte trpěliví. Nespěchejte prodávat produkty, které nejsou dokonalé. Prvním vašim úkolem je přesvědčit zákazníky o své odbornosti a schopnosti jim pomoci. Teprve potom můžete uvažovat o prodeji. Věřte si a výsledky se dostaví.

Nepracujte kvůli penězům. Pracujte kvůli zkušenostem, kvůli dobré pověsti. Tato rada se vám může zdát otřepaná. Obvykle ale často používané rady skrývají v sobě mnoho cenného a má smysl se nad nimi zamyslet hlouběji.

Volba niky je snad nejdůležitější rozhodnutí ve vašem infopodnikání. Váš zájem a společenská poptávka jsou hlavní faktory, které musíte zkoumat při jejím výběru. Správně zvolená nika funguje stoprocentně spolehlivě a vašemu byznysu prospěje, když ji nebudete rozšiřovat, ale spíše zužovat a cílit na vyhraněnou cílovou skupinu zákazníku, pro něž budete jedinečným a uznávaným expertem.

Přeji vám hodně úspěchu při výběru niky ve vašem infopodnikání. Při volbě v čem podnikat na internetu nechť štěstí stojí při vás.


[1] Každý začátek je těžký
[2] Jakákoliv specializovaná problematika, která se zabývá konkrétním tématem


Zanechat komentář

2 thoughts on “Jak najít tučnou a výživnou oblast pro infobyznys

  • Irina Jurcikova Autor příspěvku

    Naprosto souhlasím. Vynikající postřeh. Přímo zásah do černého. Kopírování na internetu je největším přestupkem. Internetová etiketa kopírování rozhodně vylučuje. Internetové vyhledávače kopírované texty cíleně vyhledávají a stránky s takovými texty trestají tím, že je sesazují z horních pozic a zařazují na konec vyhledávací fronty. Je třeba ale rozlišovat mezi kopírováním a napodobováním. Najdete-li něco, co se vám líbí a chtěli byste to napodobit, klidně si z toho vezměte příklad. Napodobováním správných a hezkých věci šlechtíme naše prostředí a vztahy.