Dějiny reklamy, aneb jak konzumenti vyhráli válku za pozornost k sobě


Málokdo si to pamatuje, ale byly časy, kdy lidstvo žilo neobtěžováno reklamami kamkoliv se člověk otočí. V době než značky začaly cpát své zprávy do každého komunikačního kanálu na zemi (některé dokonce do vesmíru), „reklama“ byla pouze pomocnou nápovědou pro nákup toho, co jste zrovna potřebovali, například mýdla.

Uplynula století a lidské potřeby jsou uspokojeny. Průmyslové niky se naplnily rozmanitými firmami, každá z nichž bojuje o několik vteřin vaší pozornosti, aby splnila jakoukoliv myslitelnou potřebu, kterou máte (nebo tvrdí, že máte). Reklama se najednou stává všudypřítomnou, objevuje se všude, kam dosáhne váš zrak, sluch, pohyb, kamkoliv voláte, jedete, jdete, letíte, plavíte se, kde čtete, hrajete si. Kup to! Kup toto! Vzorek zdarma! Zavolejte nám! Napište nám! Navštivte nás! Sledujte nás!

Evoluce reklamy

Uff. Jak seto mohlo stát? Proč je to tak nepříjemné? A kdo vyhrává tuto nepřetržitou nesnesitelnou válku za pozornost spotřebitelů?

Na tuto otázku a mnoho dalších hodláme odpovědět zevrubným průzkumem dějin a evoluce reklamy. Vrátíme se zpátky o celá století a prozkoumáme lidskou civilizaci a komunikaci a také hlavní reklamní kampaně jednotlivých období.

Jak je možno vidět, reklama se čím dál více podobá marketingu a marketing začíná vypadat jako obrovská kampaň. To je skvělá zábava.

20 Fascinujících faktů z oblasti evoluce reklamy

  1. Reklama existovala dříve než 3000 let před n.l.!
  2. 63% spotřebitelů potřebuje slyšet reklamní slogany 3 – 5 krát předtím než jim uvěří (aby jim uvěřila).
  3. Je pravděpodobnější, že přežijete havárii letadla než že kliknete na bannerovou reklamu.
  4. První novinová reklama se objevila v r. 1650 a nabízela odměnu za 12 ukradených koní
  5. První profesionální reklamní agentura byla otevřena v r. 1841 ve Philly.
  6. Reklama se poprvé stala akademickým předmětem v r. 1900 v Northwesternu.
  7. Unilever & JWT v r. 1902 jako první uzavřely nejdelší v historii partnerství v oblasti reklamy.
  8. Společnost na výrobu dětského zboží jako první sponzorovala vyhlídkový balon (1902).
  9. První reklamní agentura, která uváděla na trh výrobek, byla v r. 1911 JWT s produktem Crisco společnosti P&G.
  10. První reklamní radiospot se objevil v r. 1922: 100,- USD za deset minut!
  11. V r. 1929 společnost Lucky Strike utratila 12,3 mil. USD na reklamy, do té doby nejvíce v dějinách na podporu pouze jednoho produktu.
  12. První televizní reklama byla pro Bulova Clocks a objevila se na 4000 televizních obrazovkách
  13. V r. 1946 v USA vysílalo 12 televizních stanic v r. 2011  – 1700.
  14. Od r. 1981 služba identifikace volajícího dokázala vystopovat telemarketéry.
  15. V r. 1993 internetová síť čítala 5 mil. uživatelů – 0,45% současné uživatelské databáze Facebooku.
  16. První spamový email byl odeslán ze společnosti Canter & Siegel law v r. 1994.
  17. V r. 1998 průměrný spotřebitel shlédl 3.000 marketingových zpráv denně
  18. V r. 209 FTC definovala sérii regulačních opatření, zakazujících podávat zákazníkům nepravdivé informace.
  19. V r. 2009 bylo více než 1 trilion stránek online. Tzn. 417 stránek na každou osobu!
  20. Eric Schmidt od Google tvrdí, že: „Každé dva dny produkujeme stejné množství informace, jaké bylo vytvořeno od úplného začátku civilizace do r. 2003.

Odkud to všechno pramení?

Představte si obří smlouvu, nataženou přes celou Madison Avenue, na každém centimetru podepsanou firmami a zákazníky. K tomu se hodí následující citáty:

  • „Síla pozornosti je úměrná hodnotě informace“ – Herbert Simon[1], 1971
  • „Musíte pozornost proměnit v souhlas, souhlas v zájem, zájem v důvěru“ – Seth Godin[2], 1998

Tito odborníci vyjádřili to, co bychom my všichni měli vědět. Za prvé, vytvářejte skvělé produkty, aby váš marketing zněl přesvědčivě. Chrlení keců již nefunguje.

Zadruhé, pochopte, že ve světě, plném informace, veškerou sílu mají spotřebitelé. Mohou se rozhodnout, jak stráví svůj čas, protože příležitostí jsou všude – to je ohromuje, ale zároveň dává obrovskou sílu. To znamená, že jestli si nechtějí všímat rušivou reklamu nebo marketingovou kampaň, prostě se rozhodnou strávit svůj čas někde jinde.

A nakonec, jednou, až velké společností pochopí, že volba spotřebitele je přednější než marketing, můžeme začít budovat skutečnou důvěru. Můžeme přitahovat pozornost obsahem, který spotřebitel skutečně chce. Můžeme vstupovat do kontaktu a spolupracovat se zákazníky na zvýšení hodnoty obsahu pomocí učení nebo zábavy. Tímto můžeme naše zákazníky potěšit, protože si všímají, že jejich volba je brána vážně, k jejich názoru se přihlíží a že všechno je namířeno na to, aby dobře strávili svůj čas.

Tak se buduje skutečná důvěra a oddanost. Obrazně řečeno, po celá století svého vývoje lidstvo žádá firmy, aby se takto chovaly. Přišla doba, aby si každý tento vývoj dějin přijal za vlastní, tak abychom v budoucnu přežili.

Tento článek amerického bloggera Jaye Acunza se již několik měsíců drží na špici pozornosti čtenářů.

Zdroj: Hubspot / Inbound Hub

Chcete vědět více o evoluci reklamy? Vyplňte webový formulář (vpravo) a stáhněte zdarma 472 stran originál prezentace faktů v PDF-formátu.


[1] Herbert Alexander Simon (1916 – 2001) – Americký politik, vědec, ekonom, sociolog a psycholog.

[2] Seth Godin (narozen 1960) – spisovatel, podnikatel, marketingový odborník, řečník.

Zanechat komentář